Οδηγός ΑγορώνΕδώ μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και οδηγίες ηλεκτρονικών αγορών . Ένας ολόκληρος οδηγός στα χέρια σας.

1. Αγορές από το εξωτερικό

Οι αγορές από το εξωτερικό διακρίνονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες και συγκεκριμένα σ’ εκείνες: α) από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και β) από τρίτες χώρες.

Στην πρώτη κατηγορία (αγορές από χώρες ΕΕ) περιλαμβάνονται όλες οι αγορές που γίνονται σαν να αγοράζουμε από ένα Ελληνικό ιντερνετικό κατάστημα (eshop), και, επομένως, δεν έχουμε καμία άλλη επιβάρυνση πέραν της τιμής που συμφωνήσαμε, στην οποία περιλαμβάνονται τα μεταφορικά και ο ΦΠΑ. Ειδικά, το αγγλικό Amazon υπολογίζει ΦΠΑ 23%, δηλαδή όσος εφαρμόζεται στην Ελλάδα, επειδή έχει ελληνικό ΑΦΜ. Το δέμα δεν περνάει από το τελωνείο, ανεξάρτητα από την αξία του, και παραδίδεται είτε στο γραμματοκιβώτιό μας, εάν είναι μικρού μεγέθους, είτε στο ταχυδρομείο της περιοχής μας, μετά από ειδοποιητήριο, είτε από την εταιρεία courier στο χώρο μας, εάν έχουμε επιλέξει εμείς ή ο προμηθευτής-πωλητής αυτό τον τρόπο παράδοσης. Στην κλασσική ερώτηση «πως γλιτώνω τον ΦΠΑ ;», η απάντηση είναι ξεκάθαρη· αν είστε ιδιώτης, απλά, δεν τον γλυτώνετε.

Στη δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνονται όλες οι αγορές από τρίτες χώρες και καταβάλουμε στον προμηθευτή μόνο την αξία του εμπορεύματος και των μεταφορικών, χωρίς ΦΠΑ, βέβαια. Στη συνέχεια, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, όπως με τις ενδοκοινοτικές συναλλαγές. Σε κάθε δέμα που θα περάσει από το τελωνείο, θα επιβληθούν ΦΠΑ, τέλη, έξοδα και φόροι, που υπολογίζονται επί της αξίας CIF (κόστος/ασφάλεια/ μεταφορικά), για τα οποία θα μιλήσουμε αναλυτικά στο αντίστοιχο κεφάλαιο (“7. Τελωνείο-δασμοί κλπ”).

Στην κλασσική ερώτηση «πως γλιτώνω κάποιες επιβαρύνσεις», η απάντηση είναι και εδώ ξεκάθαρη : χρησιμοποιούνται, βέβαια, από πολλούς διάφορα tricks όπως ότι είτε το περιεχόμενο του δέματος είναι δώρο του αποστολέα, είτε η αξία του περιεχομένου να αναγράφεται υποτιμολογημένη είτε ότι το περιεχόμενο επιστρέφεται μετά την επισκευή του (συνήθως σε ρολόγια, φακούς φωτογραφικών μηχανών κλπ), όπως περιγράφεται αναλυτικά στο κεφάλαιο “6. Τελωνείο-δασμοί κλπ”, αλλά πρέπει να έχουμε υπόψη ότι και η “άλλη πλευρά“ τα γνωρίζει και, σε πολλές περιπτώσεις, το τελωνείο είτε αναζητά τεκμαρτή εκτίμηση της αξίας του εμπορεύματος, που μπορεί να προκύψει μεγαλύτερη της πραγματικής είτε ζητάει την απόδειξη πληρωμής της πιστωτικής ή του Paypal, οπότε θα βρεθείτε εκτεθειμένοι.

Η γνώση όλων των παραμέτρων που συνθέτουν την πολύπλοκη διαδικασία των online αγορών από το εξωτερικό και η σωστή έρευνα της αγοράς, εξασφαλίζουν, σε ένα μεγάλο βαθμό, την επιτυχία της αγοράς μας. Για την ευχερέστερη ομαδοποίηση και καταγραφή των επί μέρους θεμάτων που αφορούν στις online αγορές από το εξωτερικό, κρίθηκε σκόπιμο αυτά να καταταγούν στα κεφάλαια που ακολουθούν:

  • Αγορές από μεγάλα ιντερνετικά καταστήματα (Amazon, ebay κλπ)
  • Αγορές από ανεξάρτητους πωλητές
  • Αγορές μέσω PayPal
  • Αγορές με κάρτες
  • Τρόποι αποστολής/μεταφοράς δέματος
  • Τελωνείο-δασμοί κλπ

2. Αγορές από μεγάλα ιντερνετικά καταστήματα (Amazon, ebay κλπ)

Όπως είναι γνωστό σε πάρα πολλούς καταναλωτές, οι μεγάλες αυτές αλυσίδες ιντερνετικού εμπορίου έχουν φυσική παρουσία σε διάφορα μέρη του πλανήτη και διαθέτουν είδη που είτε χαρακτηρίζουν τη χώρα της έδρας του υποκαταστήματος είτε είναι παγκόσμιου ενδιαφέροντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεν Amazon πουλάει, κυρίως, προϊόντα που διαθέτει η αλυσίδα και μερικά προϊόντα που διαθέτουν άλλοι πωλητές, αλλά με την εγκυρότητα της αλυσίδας, ενώ το ebay πουλάει προϊόντα που διαθέτουν ανεξάρτητοι πωλητές (καταστήματα και ιδιώτες). Επίσης ότι, τα υποκαταστήματα κάθε αλυσίδας δεν εφαρμόζουν την ίδια πολιτική πωλήσεων και, γενικότερα, συναλλαγών.

Αντίθετα, το αμερικάνικο αλλά και τα υπόλοιπα Amazon όχι μόνο δεν στέλνουν δέματα χωρίς μεταφορικά στην Ελλάδα αλλά το αμερικάνικο, από το 2011 περίπου, ζητάει την καταβολή, εκτός από την αξία του αντικειμένου και των μεταφορικών του, και ένα πρόσθετο προεκτιμώμενο ποσόν ως import fees για τα γενικά έξοδα εκτελωνισμού και τον ενδεχόμενο δασμό που θα επιβληθούν από το ελληνικό τελωνείο (Λιμάνι, Αεροδρόμιο, Σύνορα), κατά την είσοδο του δέματος στη χώρα. Για το θέμα αυτό, όμως, που αποδεικνύεται τελικά ωφέλιμο για τους αγοραστές, θα μιλήσουμε εκτενέστερα στο κεφάλαιο “6. Τελωνείο-δασμοί κλπ”. Σημειώνεται ότι, το αμερικάνικο εξακολουθεί να έχει ακόμη διαθέσιμη την επιλογή Standard Shipping, οπότε δεν είναι υποχρεωτικό να επιλέξει κάποιος τις επόμενες επιλογές, με τις οποίες προπληρώνονται τα import fees (σε όσα προϊόντα στέλνει φυσικά). Ειδικά, για το θέμα της αποστολής δεμάτων στην Ελλάδα, από το Amazon.com, έχει παρατηρηθεί ότι, το amazonglobal expedited είναι φθηνότερο, είναι προπληρωμένα τα import fees και με τον τρόπο αυτό, αλλά η αποστολή απαιτεί 7 εργάσιμες μέρες, τουλάχιστον. Αντίθετα, με το amazonglobal priority η αποστολή στην Ελλάδα φτάνει σε 2-3 μέρες.

Ακόμη, έχει παρατηρηθεί ότι το γερμανικό Amazon χρεώνει μεγαλύτερα έξοδα αποστολής, σε σχέση με τα υπόλοιπα υποκαταστήματα.

Όπως είναι φυσικό, στα πολλά χρόνια λειτουργίας των παραπάνω μεγάλων αλυσίδων, έχει δημιουργηθεί και εδραιωθεί η φήμη των έγκυρων και αξιόπιστων ιντερνετικών καταστημάτων, για τα προϊόντα που διατίθενται είτε από αυτές τις αλυσίδες είτε από άλλους πωλητές.

Οδηγός αγορών απο Amazon εδώ.

Οδηγός αγορών απο ebay εδώ.

3. Αγορές από ανεξάρτητους πωλητές

Σε περίπτωση που θέλουμε να αγοράσουμε ένα προϊόν από άλλο πωλητή-προμηθευτή είτε μέσω των μεγάλων ιντερνετικών καταστημάτων και αλυσίδων είτε απ’ ευθείας από την ιστοσελίδα του πωλητή, πρέπει να εξετάζουμε πολύ προσεκτικά την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητα του και να αγοράζουμε από αυτούς που έχουν 100% Positive feedback ή έστω ελαφρά μικρότερο ποσοστό από αυτό, αφού διαβάσουμε προσεκτικά τις αρνητικές κρίσεις και σχόλια. Ακόμη περισσότερο, όταν αγοράζουμε από την ιστοσελίδα μη γνωστού πωλητή, είναι καλό να απευθυνόμαστε σε γνωστά fora, όπως το insomnia, αλλά και σε κάθε άλλη πηγή (Google κλπ), για να πάρουμε σχετικές πληροφορίες. Τα βασικά στοιχεία επιλογής του κατάλληλου πωλητή πρέπει να είναι:

1) η μακρόχρονη παρουσία του στη διεθνή αγορά
2) η άψογη εξυπηρέτηση πριν και μετά την αγορά,
3) η άψογη περιγραφή προϊόντων, συσκευασίας, αποστολής κλπ,
4) ο χρόνος παράδοσης,
5) το κόστος των μεταφορικών στο χώρο μας και η ποικιλία επιλογών στους τρόπους αποστολής,
6) οι όροι της εγγύησης και, κυρίως, η δυνατότητα επιστροφής του εμπορεύματος,
7) η ασφάλεια των συναλλαγών, με την ανάλογη σήμανση στην ιστοσελίδα του πωλητή,
8) οι τρόποι πληρωμής (PayPal, προπληρωμένες, πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες και όχι μέσω αμφισβητούμενων διαδικασιών),
9) η άψογη υπηρεσία στο σύνολό της,
10) η λογική τιμή με περιθώριο κέρδους που του επιτρέπει να συνεχίσει τη δραστηριότητά του είτε έχει φυσική παρουσία (δηλαδή μαγαζί off line) είτε όχι.

Αξιόπιστοι προμηθευτές, πέρα από τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, όπως το Amazon ή το ebay, είναι και πάρα πολλά eshops.

Ένα θετικό στοιχείο στις αγορές από ανεξάρτητους πωλητές, που εδρεύουν σε τρίτες χώρες, είναι ότι, όσοι θελήσουν να προσπαθήσουν (με ρίσκο) να αποφύγουν την καταβολή τμήματος των ΦΠΑ, τελών κα λοιπών εξόδων, κατά τον εκτελωνισμό του δέματός τους, μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί τους και να ζητήσουν τα διάφορα tricks, που περιγράφονται αναλυτικά στο κεφάλαιο “7. Τελωνείο-δασμοί κλπ”.

4. Αγορές μέσω PayPal

Έχει αποδειχθεί ότι αυτή είναι η ασφαλέστερη υπηρεσία για διαδικτυακές συναλλαγές, ενώ διασφαλίζει και την επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση ανεπάρκειας του προμηθευτή. Στα θετικά αυτής της επιλογής πιστώνεται το γεγονός ότι δίνουμε τα στοιχεία της κάρτας μας μόνο στο PayPal, για να διαχειριστεί την πληρωμή της αγοράς που κάνουμε, και όχι σε κάθε ιντερνετικό κατάστημα, όπως θα γινόταν εναλλακτικά. Επίσης ότι, παρέχεται η δυνατότητα να ξεκινήσεις dispute (αμφισβήτηση-συζήτηση), για να λυθεί η ενδεχόμενη ανεπάρκεια του πωλητή, που συνήθως καταλήγει σε δικαίωση της θέσης του αγοραστή.

Για τις αγορές μέσω Paypal, απαιτείται η δημιουργία ενός λογαριασμού, με τα πραγματικά μας στοιχεία, που είναι πολύ απλή διαδικασία, αρκεί να έχει κανείς πιστωτική, χρεωστική ή προπληρωμένη κάρτα σε κάποια τράπεζα. Ανοίγοντας το λογαριασμό PayPal, θα ζητηθεί να χρεωθείτε με ποσό 1,50 €, για επιβεβαίωση της κάρτας σας, που θα επιστραφεί εντός 24 ωρών από την επιβεβαίωση.

Οι αγορές που γίνονται σε νόμισμα διαφορετικό από το ευρώ, επιβαρύνονται, κατά τη μετατροπή, με έξοδα συναλλάγματος (προμήθεια), δηλαδή το PayPal την ενσωματώνει σε μη προνομιακή ισοτιμία μετατροπής, όπως αναφέρεται στα ψιλά γράμματα (Fees), στην τελευταία σειρά της πρώτης σελίδας. Το κείμενο είναι τελείως αόριστο και παραπέμπει στο User Agreement, που και σ' αυτό δεν προσδιορίζεται σαφώς ούτε η ισοτιμία που χρησιμοποιείται ούτε η δυνατότητα ενημέρωσης σε αντίστοιχη ιστοσελίδα. Η μόνη αναφορά στην ισοτιμία της μετατροπής γίνεται στο τελευταίο στάδιο της διαδικασίας πληρωμής, μέσω PayPal, και συγκεκριμένα στη σελίδα της επιβεβαίωσης της παραγγελίας (Confirm your Order), πριν πατήσουμε το "Confirm and Pay". Επισημαίνεται ότι το PayPal έχει προκαθορισμένη, στο account κάθε συνεργαζόμενου με αυτό, τη μετατροπή του συναλλάγματος με τη δική του ισοτιμία.

Μπορούμε, βέβαια, να κάνουμε τις αγορές μας και εκτός PayPal, δηλαδή απ’ ευθείας με το κατάστημα, πληρώνοντας με τις ίδιες κάρτες, αλλά είναι βέβαιο ότι δεν θα έχουμε καμία κάλυψη σε περίπτωση ανεπάρκειας του προμηθευτή. Όσοι προμηθευτές, λοιπόν, είναι πιστοποιημένοι στο PayPal, μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστοι, εκ των προτέρων, και να προτιμηθούν.

Στις πληρωμές με PayPal, ο πωλητής, κατά κανόνα, στέλνει το αντικείμενο στη δηλωμένη διεύθυνση του αγοραστή στο PayPal. Και ενώ μπορείς να έχεις δηλώσει στο PayPal πολλές διευθύνσεις στη χώρα σου, ΔΕΝ σου επιτρέπεται να δηλώσεις διεύθυνση στο εξωτερικό και, επομένως, ο πωλητής θα αντιμετωπίσει, με δυσπιστία, το ενδεχόμενο αποστολής του δέματος σε άλλη διεύθυνση από αυτή που αναφέρεται στο PayPal, και μάλιστα σε άλλη χώρα. Φυσικά, καταγράφονται στο διαδίκτυο πολλές περιπτώσεις, στις οποίες ο πωλητής δέχτηκε να στείλει σε διεύθυνση διαφορετική από αυτή που αναφέρεται στο PayPal.

5. Αγορές με κάρτες

5.1 Προπληρωμένες κάρτες (Prepaid Card)

Πολλοί θεωρούν ότι η προπληρωμένη κάρτα είναι η καλύτερη επιλογή για online αγορές επειδή βάζουμε κάθε φορά στην κάρτα όσα χρήματα θέλουμε, για συγκεκριμένη αγορά, και ξοδεύουμε μόνον αυτά. Οι κάρτες αυτές δεν συνδέονται με λογαριασμό ούτε επιτρέπουν πίστωση, αλλά “φορτίζονται” με χρήματα με πρωτοβουλία του κατόχου τους. Οι προπληρωμένες κάρτες, χρεώνουν προμήθειες κατά την έκδοσή τους από τις Τράπεζες, τη φόρτιση με χρήματα, την ανάληψη χρημάτων από ATM και την αποστολή έντυπου ενημερωτικού συναλλαγών ("statement" κάρτας). Αντιθέτως, όπως όλες οι κάρτες, δε χρεώνουν προμήθεια στον αγοραστή για τις καταναλωτικές του συναλλαγές. Έχει παρατηρηθεί, όμως, ότι σε μερικές περιπτώσεις αγοράς που θέλουμε να πληρώσουμε σε συνάλλαγμα, χρεώνεται από την Τράπεζα και η σχετική προμήθεια (ή έξοδα συναλλάγματος) και, εάν το υπόλοιπο της κάρτας είναι μηδενικό ή δεν επαρκεί, είναι ενδεχόμενο να μην μπορεί να ολοκληρωθεί η αγορά.

Για την έκδοση της κάρτας πρέπει να επισκεφθούμε την Τράπεζα, στην οποία είμαστε ήδη πελάτες, με την αστυνομική μας ταυτότητα, και εάν δεν είμαστε πελάτης, θα επιλέξουμε Τράπεζα που να εκδίδει προπληρωμένη κάρτα και θα χρειαστούμε :
α) την αστυνομική ταυτότητα
β) πρόσφατο εκκαθαριστικό της εφορίας
γ) βεβαίωση απόδοσης ΑΦΜ

Μετά την εξαγορά και συγχώνευση τραπεζών που πραγματοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα, έχουν αναφερθεί πολλά περιστατικά με κατόχους προπληρωμένων καρτών τράπεζας που συγχωνεύτηκε, όπως πχ της ΑΤΕ, οι οποίοι εξαναγκάζονται από τη νέα τράπεζα (Πειραιώς, στο παράδειγμά μας) να ακολουθήσουν τη διαδικασία νέας εγγραφής, με νέα συνδρομή, για έκδοση νέας προπληρωμένης, σύμφωνα, βέβαια, με τους όρους αυτής της τράπεζας. Είναι προφανές, ότι η πολιτική αυτή θα εφαρμόζεται και για τις υπόλοιπες κατηγορίες καρτών.

5.2 Πιστωτικές κάρτες (Credit Card)

Οι κάρτες αυτές εκδίδονται, κυρίως, από Τράπεζες και έχουν καθιερωθεί τα τελευταία 30 χρόνια σαν ένας σύγχρονος και διαδεδομένος τρόπος συναλλαγών, χωρίς την άμεση εκταμίευση μετρητών. Οι Τράπεζες παρέχουν, μέσω των καρτών, ένα πιστωτικό όριο συναλλαγών, που διαφέρει σε κάθε μια, και μάς δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε αγορές εμπορευμάτων και υπηρεσιών είτε σε φυσικά είτε σε online καταστήματα και να εξοφλούμε το χρέος είτε στο σύνολό του, στην ημερομηνία που αναφέρει το μηνιαίο ενημερωτικό σημείωμα (statement) είτε σε μηνιαίες δόσεις, με τις ανάλογες επιβαρύνσεις, που χρεώνει κάθε Τράπεζα.
Αναλυτικές πληροφορίες για όλα τα θέματα που αφορούν στις Πιστωτικές κάρτες μπορεί να βρει κάθε ενδιαφερόμενος στο διαδίκτυο και στις ιστοσελίδες κάθε Τράπεζας.

5.3 Χρεωστικές κάρτες (Debit Card)

Οι κάρτες αυτές είναι παρόμοιες με τις πιστωτικές, με τη βασική διαφορά ότι το ποσόν της συναλλαγής μεταφέρεται αυτόματα, από το λογαριασμό του κατόχου στο λογαριασμό του εμπόρου-πωλητή, και, επομένως, οι κάρτες αυτές συνδέονται υποχρεωτικά με ένα καταθετικό λογαριασμό στην Τράπεζα που είμαστε πελάτες. Εννοείται ότι, εάν δεν υπάρχει διαθέσιμο ποσό στο λογαριασμό μας, δεν θα πραγματοποιηθεί η συναλλαγή.

Επισημαίνεται ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη χρεωστική κάρτα αντί της προπληρωμένης και να γλυτώσουμε την προμήθεια που μας χρεώνει η τράπεζα σε κάθε φόρτωμα. Ανοίγουμε ένα λογαριασμό και τον συνδέουμε με τη χρωστική και μεταφέρουμε σ’ αυτόν τα χρήματα που θέλουμε για τη συγκεκριμένη αγορά, είτε με ebanking είτε με κατάθεση σε τράπεζα ή σε ΑΤΜ.
Αναλυτικές πληροφορίες για όλα τα θέματα που αφορούν στις Χρεωστικές κάρτες μπορεί να βρει κάθε ενδιαφερόμενος στο διαδίκτυο και στις ιστοσελίδες κάθε Τράπεζας.

6. Τρόποι αποστολής/μεταφοράς δέματος

Όπως αναφέρεται στο επόμενο κεφάλαιο (“6. Τελωνείο-δασμοί”), κάθε δέμα από τρίτες χώρες θα περάσει υποχρεωτικά από το τελωνείο και θα ακολουθηθεί μια από τις διαδικασίες εκτελωνισμού που περιγράφονται αναλυτικά, με βάση τη συνολική αξία CIF (αξία+ασφάλιστρα+μεταφορικά) του δέματος, σύμφωνα με το τιμολόγιο που το συνοδεύει.

6.1 Αποστολή με courier

Στις περιπτώσεις που το δέμα έχει αξία CIF πάνω από 45 €, θα περάσει υποχρεωτικά από το τελωνείο του σημείου εισόδου στη χώρα (συνήθως το αεροδρόμιο), όπου θα κληθείτε να καταβάλετε, εκτός από το κόστος της αποστολής με courier, και ΦΠΑ, γενικά έξοδα-αποθήκευτρα (20-30€ ή και παραπάνω), αμοιβή εκτελωνιστή (τουλάχιστον 70€ ανάλογα με την εταιρεία) και, ενδεχομένως, δασμό. Το θετικό του τρόπου αυτού αποστολής είναι ότι η εταιρεία (UPS, DHL, FedEx κλπ) δίνει το tracking number και μπορούμε να παρακολουθήσουμε τη διαδρομή του δέματος αφενός μέχρι την είσοδό του στην Ελλάδα αφετέρου τα διάφορα στάδια μέσα στη χώρα.

6.2 Αποστολή με USPS από Αμερική

Στις περιπτώσεις που έχουμε δυνατότητα επιλογής, όπως πχ σε αγορές από ιδιώτες και online καταστήματα από τρίτες χώρες και ειδικά από Αμερική, είναι προτιμότερο να επιλέγουμε την αποστολή με United States Postal Service,(USPS, το αμερικάνικο ταχυδρομείο) και όχι με courier, δεδομένου ότι όλα τα δέματα παραδίδονται στην Ελλάδα από τα ΕΛΤΑ. Έτσι, τα δέματα αυτά, περνούν από το τελωνείο των ΕΛΤΑ, και εάν μεν έχουν μικρή αξία διεκπεραιώνονται χωρίς πρόσθετες χρεώσεις για αμοιβή εκτελωνιστή και για αποθήκευτρα, αλλά με ελάχιστα έξοδα για διάφορα τέλη εκτελωνισμού, ενώ τα μεγάλης αξίας θα ακολουθήσουν τη διαδικασία του εκτελωνισμού. Έχουν αναφερθεί πολλές περιπτώσεις παραλαβής δεμάτων αξίας έως 100€-150€, τα οποία δεν ακολουθούν την κλασσική διαδικασία αλλά τη λεγόμενη "Απλουστευμένη διαδικασία ταχυδρομικών δεμάτων", με τέλος 3 ευρώ στα ΕΛΤΑ (για τα Priority Mail) και 6 ευρώ (για τα Global Express), και δεν έχουν επιβαρυνθεί με επιπλέον έξοδα. Από τα ΕΛΤΑ εφαρμόζονται και τέλη για άλλης κατηγορίας αντικείμενα, που αναφέρονται αναλυτικά στον κατάλογο των ΕΛΤΑ και στη διευκρινιστική εγκύκλιο της ΕΕΤΤ.

Σημαντική είναι και η διαδικασία αποστολής AmazonGlobal, με την οποία ο αγοραστής 1) έχει tracking number και 2) προπληρώνει τα προεκτιμώμενα έξοδα εκτελωνισμού (import fees) και το κατάστημα αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία αποστολής και εκτελωνισμού αφενός χωρίς επιπλέον επιβάρυνση, εάν τα έξοδα είναι περισσότερα, αφετέρου με επιστροφή υπολοίπου, εάν τα έξοδα είναι λιγότερα. Περισσότερα στην ιστοσελίδα AmazonGlobal.

Είναι προφανές ότι, σε περιπτώσεις αποστολής είτε αντικειμένων είτε μηχανημάτων μικρού όγκου, από συγγενή ή φίλο που βρίσκεται στις ΗΠΑ, η λύση της USPS είναι μονόδρομος. Για μεγαλύτερα δέματα και για μηχανήματα ή αντικείμενα αξίας, καθένας πρέπει να ζυγίσει τα θετικά και αρνητικά κάθε τρόπου αποστολής και να πάρει την απόφασή του.

7. Τελωνείο-δασμοί κλπ

Όσοι θέλουμε να κάνουμε αγορές από το εξωτερικό, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι, αφενός οτιδήποτε εισάγεται από χώρες της ΕΕ είναι ελεύθερο ΦΠΑ, τελών, δασμών και λοιπών εξόδων (με την εξαίρεση του αγγλικού Amazon, το οποίο χρεώνει, κατά την πληρωμή, τον ισχύοντα στην Ελλάδα ΦΠΑ αντί του αγγλικού, επειδή έχει ελληνικό ΑΦΜ), αφετέρου οτιδήποτε εισάγεται από τρίτες χώρες (χώρες δηλαδή εκτός ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ) περνάει από τελωνείο για να εισέλθει στη χώρα. Είτε το δέμα έρχεται με απλό ταχυδρομείο (ΕΛΤΑ, USPS, Royal Mail, κτλ) είτε μέσω courier (DHL, ΤΝΤ, FedEx, UPS, κτλ) θα περάσει από το τελωνείο και πρέπει να εκτελωνιστεί.

Εκτελωνισμός, για δέματα αξίας πάνω από το όριο της ατέλειας που αναλύεται στη συνέχεια, σημαίνει: ΦΠΑ στο τιμολόγιο (αξία CIF, δηλαδή κόστος+ασφάλεια+ μεταφορικά) και δασμός στις περιπτώσεις που επιβάλλεται. Για τα δέματα που εισάγονται από τρίτες χώρες με courier, πληρώνουμε επιπλέον handling fee αεροδρομίου, που αλλάζει σε κάθε εταιρεία (GoldAir ή άλλη), έξοδα της εταιρείας courier, αποθήκευτρα (αν το δέμα μείνει πάνω από 2 μέρες νομίζω από την ενημέρωση), αμοιβή εκτελωνιστή, λοιπά τέλη (ΔΕΤΕ)..


Στο νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων (ICIS net), που ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 3/12/2013 (Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων), αλλά και στο Εγχειρίδιο των συνηθέστερων ερωτημάτων που υποβάλλονται από τους πολίτες και των αντίστοιχων απαντήσεων σε τελωνειακά θέματα (το link αναγράφεται ΕΔΩ), και ειδικά στην ερώτηση 198, οι απαντήσεις στην ερώτηση "Ποια είναι η δασμοφορολογική επιβάρυνση των προερχόμενων από τρίτη χώρα ειδών" είναι οι ακόλουθες:
→ Για αποστολές μη εμπορικού χαρακτήρα:
α) για είδη μέχρι 45 € δεν καταβάλλονται δασμοί, Φ.Π.Α. και λοιποί φόροι,
β) για είδη των οποίων η συνολική αξία δεν υπερβαίνει το ποσό των 700 €, υπόκεινται σε κατ‟ αποκοπή δασμό 2,5%, εκτός εάν ο ενδιαφερόμενος ζητήσει τον τελωνισμό με βάση τη δασμολογική κατάταξη του είδους..
γ) για είδη των οποίων η συνολική αξία είναι άνω των 700 €, καταβάλλονται οι ισχύοντες δασμοί και φόροι.
→ Για αποστολές εμπορικού χαρακτήρα καταβάλλονται κανονικά οι δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις. Τα είδη των οποίων η συνολική αξία δεν υπερβαίνει τα 22 € απαλλάσσονται από το Φ.Π.Α. Tα είδη των οποίων η πραγματική αξία δεν υπερβαίνει τα 150 € ανά αποστολή, απαλλάσσονται από το δασμό.
Σημείωση: Για την κατανόηση των παραπάνω διευκρινίζουμε ότι: ως «αποστολές μη εμπορικού χαρακτήρα» νοούνται τα δέματα για τα οποία συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
α. παρουσιάζουν ευκαιριακό χαρακτήρα,
β. προορίζονται για προσωπική ή οικογενειακή χρήση των παραληπτών και δεν μπορούν να προκαλέσουν από τη φύση ή την ποσότητά τους οποιαδήποτε αμφιβολία για το μη εμπορικό τους χαρακτήρα,
γ. αποστέλλονται χωρίς καμία πληρωμή από τους παραλήπτες.

Οι τελωνειακοί υπάλληλοι, όμως, επειδή είτε η νομοθεσία δεν είναι ξεκάθαρη στο θέμα αυτό είτε δεν χάνουν το χρόνο τους για δέματα μικρής αξίας, δεν τους δίνουν σημασία, συνήθως, με αποτέλεσμα αφενός σε δέματα με περιεχόμενο αξίας μέχρι 150€ να μην επιβάλλεται ΦΠΑ αφετέρου να περνάνε και δέματα με περιεχόμενο μεγαλύτερης αξίας αλλά μικρότερου όγκου, όπως πχ ρολόγια, φακοί φωτογραφικών μηχανών κλπ χωρίς να επιβάλλονται δασμοί.

Έχουν, όμως, το δικαίωμα να ανοίξουν ένα δέμα, στο οποίο η περιγραφή του περιεχομένου δεν αντιστοιχεί, κατά την κρίση τους, με την αναγραφόμενη αξία και να κοστολογήσουν το περιεχόμενο με βάση τα στοιχεία και τα δεδομένα που έχουν. Σπάνιο αλλά συμβαίνει.

Το ότι εμείς οι παραλήπτες/πελάτες έχουμε βρει διάφορα "tricks" για να μειώνουμε τις πιθανότητες εκτελωνισμού, είναι άλλη ιστορία και όχι ο κανόνας. Στο διαδίκτυο αναφέρονται διάφοροι τρόποι, οι οποίοι χρησιμοποιούνται είτε αυτοτελώς είτε σε συνδυασμό, όπως:
- να μην αναγράφεται πάνω στο δέμα η αξία του περιεχομένου και το δέμα να μην συνοδεύεται από τιμολόγιο ή απόδειξη
- να αναγράφεται στο δέμα μικρότερη αξία από την πραγματική
- να αναγράφεται στο δέμα ότι το περιεχόμενο είναι δώρο στον παραλήπτη
- να αναγράφεται στο δέμα ότι το περιεχόμενο αποτελεί επιστροφή επισκευασμένου αντικειμένου (εφαρμόζεται σε ρολόγια, φακούς φωτογραφικών μηχανών κλπ)
- να αναγράφεται στο δέμα ότι το περιεχόμενο αντιστοιχεί σε χρησιμοποιημένα ανταλλακτικά (used parts), που εφαρμόζεται στις αντίστοιχες περιπτώσεις

Σημειώνεται ότι, από το Μάρτιο 2009, τα μεγάλα online καταστήματα της Αμερικής είναι υποχρεωμένα να έχουν τιμολόγιο μέσα στο δέμα και επίσης και σχετικό αυτοκόλλητο του τιμολογίου έξω από το κουτί, με βάση τις αντίστοιχες νομοθετικές διατάξεις. Επίσης, εάν ο προμηθευτής είναι κάποιο μικρό κατάστημα ή ιδιώτης, είναι πολύ πιο εύκολο να δεχθεί να γραφτεί στο δέμα ότι πρόκειται για απλό δώρο (gift) ή επισκευασμένο αντικείμενο (repaired item).

Όπως έχουμε ξαναπεί, τα δέματα που έρχονται με courier στο αεροδρόμιο περνάνε υποχρεωτικά από το τελωνείο, όταν έχουν αξία CIF πάνω από 45 €. Έχει παρατηρηθεί ότι οι μεταφορικές εταιρείες τηλεφωνούν στον παραλήπτη και του ανακοινώνουν ότι το δέμα του βρίσκεται μεν στο τελωνείο και, για να εκτελωνιστεί, απαιτείται ένα ποσό που συνήθως είναι αυξημένο. Εάν πούμε ότι θα εκτελωνίσουμε μόνοι μας το δέμα, απαντάνε με μια σημαντική έκπτωση της τάξης του 50% ή και περισσότερο, για να μην χάσουν τον “πελάτη”. Όπως είναι προφανές, τα πραγματικά έξοδα που πρέπει να καταβληθούν και αναφέρονται στην εγκύκλιο της ΕΕΤΤ, είναι σημαντικά λιγότερα, εάν σκεφτούμε ότι με τη μέθοδο αυτή θα πληρώσουμε αμοιβή εκτελωνιστή, προμήθειες της εταιρείας κλπ, τα οποία μπορούμε να αποφύγουμε. Ακόμη ότι, ο εκτελωνισμός (και το κόστος του) περιλαμβάνεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη του παραλήπτη και όχι του προμηθευτή, με την εξαίρεση περιπτώσεων, όπως πχ του αμερικάνικου Amazon αλλά και του ebay πρόσφατα που έχουν εφαρμόσει την πολιτική της καταβολής από τον αγοραστή ενός προεκτιμώμενου ποσού (import fees), με το οποίο αναλαμβάνει τη διαδικασία εκτελωνισμού του δέματος.


Με το έγγραφο της 24/10/2013, η Δ/νση 19η Τελ. Διαδικασιών διευκρινίζει θέματα σχετικά με το κόστος εκτελωνισμού των εταιρειών ταχυμεταφορών (courier), με αφορμή αναφορές/καταγγελίες παραληπτών εμπορευμάτων.

Τονίζεται ότι, μπορούμε να αποφύγουμε αυτές τις διαδικασίες όταν θέλουμε να κάνουμε αγορές στα μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα-αλυσίδες (π.χ. amazon.com) γιατί, ενδεχομένως, μπορούμε να βρούμε το ίδιο προϊόν σε άλλο υποκατάστημα μέσα στην ΕΕ (αγγλικό, γερμανικό, γαλλικό, ιταλικό κλπ), οπότε δεν επιβαρύνεται με όλα αυτά τα τέλη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στο www.insomnia.gr απο τον χρήστη makfil και επεξεργάστηκε για τις ανάγκες του www.robinhood.gr .Το πρωτότυπο άρθρο μπορείτε να βρείτε εδώ.